frank-en-jeannette-terug-naar-de-poggio.reismee.nl

Lecco

Onze reis is nog niet ten einde. Na een code rosso gisteravond en behoorlijk noodweer zag het er deze morgen alemaal weer wat vriendelijker uit.
Een coronaproof ontbijt in het hotel en we waren klaar voor weer een stadsavontuur. Dat begon bij het Pescarenico. Een stukje stroomafwaarts van de rivier de Adda ligt dit oude vissersdorpje waarvan de bewoners in vroeger tijden het alleenrecht hadden om te vissen in deze rivier.
We lieten de Adda voor wat het was en wandelden door een van de buitenwijken van Lecco naar de Villa Manzoni. Alessandro Manzoni mag bij ons niet zo bekend zijn, zijn roman 'I Promessi Sposi' wordt beschouwd als een van de hoogtepunten van de Italiaanse literatuur. Ik ga het zeker lezen (wel in de Nederlandse vertaling ' de verloofden'). Een mooi museum over het leven van de schrijver en zijn familie.
Wandelen lungo lago naar ons cafeetje voor een espresso om daarna de restanten van de oude stadsomwalling te bekijken. En toen begon het te regenen, na de temporali van gisteren hadden we al een plan B voorzien (wat eigenlijk ook een plan A was). Het Palazzo Paure herbergt op 3 verdiepingen tentoonstellingen waarvan twee verdiepingen met moderne kunst en lanschapsschilders. De bovenste verdieping is gewijd aan het alpinisme. Niet helemaal mijn dada maar wel leuk om 'la corda del re' te zien hangen. Een touw waarmee de berggids Gandin zich vastbond aan koning Albert I tijdens het bergbeklimmen. De koning bijna 2 meter lang, de gids 1 meter 54. Toch een aardig weetje na een museumbezoek.
Ook het Palazzo Paure is zeker een bezoek waard, een mooie, diverse, collectie in een mooie setting.
Nog een laatste negroni en een pomodoro condito bij ons favoriete cafeetje en vanavond lekker eten in het restaurantje van gisteren en dan wacht ons morgen de terugreis naar Antwerpen.

Waar een volgende reis ons zal brengen zal de tijd leren.Ik vond het fijn dat je een beetje met me mee op reis bent geweest. De deur staat voor je open in Antwerpen, van harte welkom.

Veel liefs
Jeannette

Greetje Koops

Goede reis naar huis!!!

Jan

Mooi verhaal! Goede reis terug morgen!!??

walter

Veilig terug thuis en nagenieten.

Diete Nab

Hartelijk dank voor je gezellige reisverslagen Jeannette, daardoor duurde mijn vakantie een weekje langer, ik beleefde het allemaal mee!
Ik wens jullie een goede terugreis ?