frank-en-jeannette-terug-naar-de-poggio.reismee.nl

Giro d'Umbria

Geen haast vandaag dus eerst lekker uitslapen, koffie en ontbijt. Het zwemmen heb ik bewaard voor vanmiddag. Maar voor het ontbijt eerst een babbel met Luciano, eigenaar van een oliveto, die 10 liter olijfolie kwam brengen. Kwestie van Umbrie ook in Antwerpen op ons bord te hebben.
We kijken nu zes dagen op het stuwmeer van Corbara maar hadden de andere kant van de dam nog niet gezien. Het meer wordt gevoed door de Tiber. En ja hoor aan de andere kant stroomde deze fiume weer mooi door richting Rome.
Op naar onze eerste halteplaats van vandaag het dorpje Ficulle. Een bergdorpje met een kerkje daterende uit de dertiende eeuw (voor veel jonger doen we het niet meer hoor). Sinds 1616 niet meer in gebruik als kerk, wel nog als begraafplaats. Toen in 1820 deze begraafplaats werd verplaatst vanwege een epidemie sloot het kerkje de deuren. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers het als magaziijn. En nu is het gewoon een mooi kerkje, met kunst die teruggaat tot de veertiende eeuw. Zoals veel oude bergdorpjes heeft Ficulle een Rocca en prachtige vergezichten.
Verder langs wijngaarden en olijfboomgaarden naar Monteleone d' Orvieto. Dit dorpje is een aanrader hoor. Bezoek vooral in de chiesa SS Pietro e Paolo de crypte met lichaam van de heilige Teodoro. In april 2018 werd in deze kerk trouwens een urn met het bloed van de heilige gestolen. Het altaarstuk is een werk van de school van Pietro Vannucci (aka Perugino) een beroroemde schilder van Umbrie. Ook in Monteleone schitterende vergezichten.
Onze giro was nog niet ten einde. In de schaduw van oude eiken reden we naar Montegabione. Wederom kerkbezoek en vergezichten en gelukkig een barretje dat open was en waar we een espresso konden drinken. De stadjes zijn uitgestorven in de middag en om kunst te bezichtigen ben je aangewezen op kerken.
En toen kwam het moment dat Frank ook even niet meer wist naar welke plaats we zouden gaan. Vertrouwen op Lexie en ons laten verrassen met Panicale. Niet alleen een kerk, maar ook een zicht op het Trasimeense meer. Hannibal heeft hier nog strijd geleverd met de Romeinen (zonder zijn olifanten, die waren al dood) Zoek dat zelf maar even uit, het is een verhaal op zich.
Nog even terugkomend op de kerk , Collegiata di San Michele Arcangelo, ook hier weer een crypte, dit keer met Caro San Pellegrino. Je zult het al wel begrepen hebben inmiddels, ik ben gek op cryptes.
Nog een plaats lag op onze route; Città delle Pieve. Een echte stad met een Duomo, een Rocca en vooral heel lekker chocoladeijs. In de duomo uiteraard ook een bezoek aan de crypte.
Nog een koffietje en terug naar ons huisje op de Poggio. Even zwemmen en nu ligt er een kippetje op de bbq.

Veel liefs

Jeannette

Ria

Wat een prachtige dag! Schitterende foto's!

walter

Elke dag uitkijken naar weer een mooi verhaal.
Hoe schrijf je het bij elkaar.