frank-en-jeannette-terug-naar-de-poggio.reismee.nl

Kindjes en vreemde beelden

De dag begon voor Poggiaanse begrippen vroeg. Eerst het probleempje van een slecht doorlopende wc, dat door Mariolina naar tevredenheid is opgelost en om 11 uur had ik een rondleiding in het Museo Civico in Lignano in Teverina geboekt.
In de verwachting onderdeel van een groep te zijn, bleken we bij aankomst de enige 2 bezoekers. Het museum herbergt een uitgebreide tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog. Erg interessant om te zien wat deze oorlog betekende voor de Italianen. De dorpsdokter die ook ten strijde moest had veel van de tentoongestelde voorwerpen aan de stad geschonken.
Ons eigenlijke doel van dit museumbezoek was de tweede tentoonstellingsruimte die gewijd is aan de archeologische opgravingen van een oude Romeinse villa op de Poggio Gramignano, vlabij Lignano (i.T).De archeoloigische site is in de zomermaanden niet te bezoeken maar hier werden in de periode 1989-1992 de restanten van een Romeinse villa ontdekt die teruggaat tot de eerste eeuw BC. Bij verdere opgravingen ontdekte men een necropolis met de lichamen van 47 kinderen, prematuurtjes, pasgeborenen en kinderen van enkele maanden oud. Deze lichamen dateerden uit de vijfde eeuw AD en waren begraven in amfora's. Alle kindjes waren binnen een periode van een maand begraven. Uit later onderzoek bleek de oorzaak te liggen in een malaria uitbraak.
2 skeletjes waren tentoongesteld, een mens zou van minder stil worden.

We verlaten Lignano (i.T.) en gaan op weg naar Bomarzo. Het Parco dei Mostri herontdekken. Het was warm in het beeldenpark uit 1552. Het was nog net zo mooi als in 2007.
Via de supermarkt in Orvieto terug naar de Poggio.
Frank wordt langzaam opgegeten door tijgermuggen.

Veel liefs
Jeannette

walter

Vreselijk verhaal, morgen iets opbeurend?

Greetje Koops

Wat een interessant museum!