frank-en-jeannette-terug-naar-de-poggio.reismee.nl

Un po di piove

Gisteren een bewolkte dag, vandaag af en toe regen. NIet de hoeveelheden die in Belgie en Nederland vallen, gewoon af en toe gemiezer bij een temperatuur van 28° Geen reden dus om niet op avontuur te gaan.
En dat startte met een bezoek aan de Eremo di Santa Illuminata in Guardeo. De naam zegt je waarschijnlijk niets maar in deze kluizenaarsgrot heeft Franciscus (van Assisi) meerdere keren overnacht op een van de stenen rotsen. Een bijzondere plaats, omgeven door eiken en rotsblokken en geen mens te zien in de wijde omgeving.
Helaas bleek mijn wilde orchidee een Brede Lathyrus, Niet beschermd, maar desalniettemin een mooie bloem die ik nog niet eerder in het wild had gezien.
Op weg naar onze volgende bestemming kwamen we een bordje tegen met Parco Pietra. Bordjes die we niet kennen wekken onze nieuwsgierugheid. Het parco bleek een mooi, op een heuvel gelegen beeldenpark te zijn over het leven van Franciscus.
Frank heeft tijdens onze rustdag bezienswaardigheden gevonden die we tijdens onze twee vorige bezoeken niet bezichtigd hadden. Misschien niet de bekendste toeristische bezienswaardigheden maar zeker de moeite waard.
Onze volgende halte was Penna in Teverina. Voordat we het dorp binnenreden gestopt bij een bijzondere poort aan de via Roma. I Mammalocchi di Penna. 2 enorme marmeren beelden uit de zestiende eeuw die ooit dienst deden als poort voor een villa van de familie Orsini.Dit weetje is te danken aan Googe lens, anders had je gewoon een bijzondere poort te zien gekregen.
Op naar het centro storico van Penna (i.T). Een van die typische Italiaanse bergdorpjes maar wel een met een bijzonder Presepa (letterlijk spieken, vrij vertaald gluren bij de middeleeuwse buren). Een vriendelijke oude vrouw kwam naar ons toe en opende vervolgens de deur van de Presipa voor ons en ja hoor, mijn mond viel weer open. De geschiedenis van Penna (i.T.) in miniatuur met bewegende figurtjes.Geweldig om te zien, net als de rest van het historische centrum.
Een dagje avontuur zou niet compleet zijn zonder kerkbezoek. Dit keer in Giove, weer zo'n stadje met een prachtig centro storico.
Nog even boodschappen gedaan bij onze super supermarkt in Orvieto om daarna nog even lekker in het teruggekeerde zonnetje tijdens het breien de dag te overdenken.

Veel liefs
Jeannette

Ria

Blij weer uw verhalen te lezen! Dat is genieten, ook voor mij! Puur Italië, gewoonweg álles!
Geniet er verder van!

Greetje Koops

Dat klinkt prachtig, nu de foto’s!

walter

Weer genieten van je verhaal.